Schoolboerderij

Onze dieren en tuin

Onze dieren

Leren is voor onze school de belangrijkste opdracht. Maar voor ons moet dat niet in een koude schoolfabriek. Kinderen leren het makkelijkst in warme, menselijke verbondenheid. Voor ons betekent dat: in één klank, of liever, in samenklank met de natuur.

Samen verzorgen we de dieren. Elke week een andere klas. Op een schooljaar komt elke klas 2 à 3 keer aan de beurt. De dieren worden dan gevoederd en krijgen vers water. Die week nemen de kinderen best laarzen mee, zodat ze ongehinderd in de hokken kunnen werken.

Ook tijdens de middagpauze wordt er onder begeleiding van meester Hans en/of meester Dennis bij de dieren gewerkt. Kinderen kunnen vrijwillig deelnemen. Hier gaat men dan een stapje verder… Bijvoorbeeld een bezoek aan de dierenarts, hoefsmid, stallen uitmesten, zelf verzorgen van de hoeven,….
Alle klassen hebben ook een moestuintje in de nieuwe school!
Niet dat er geen onkruid zal groeien, niet dat alle paadjes er loodrecht zullen lopen …
Verse mest wordt ons dankbaar geleverd door de dieren in ruil voor onze eigen gekweekte voedergewassen, groenten en planten allerlei.

En natuurlijk zitten buiten het werken/ontspannen in onze schoolboerderij en in onze moestuin, een massa mogelijkheden om ook de didactische toer op te gaan.

Er wordt heel wat geleerd over dieren, planten, vijvertoestanden, padden- en kikkertrek … En niet alleen “verstandelijk” geleerd: buiten kennis en vaardigheden, worden heel wat goede gewoonten (attitudes) bijgebracht. Hoe omgaan met dieren? Ze op een goede manier oppakken, ze verplaatsen, … Er mag echt geaaid, geknuffeld en getroeteld worden. Samen leren zorg dragen voor…!

Dat dit hele natuurlijke gebeuren, van kinderen die werken in de tuin of zorgen voor de dieren, niet zó natuurlijk is in een stadsmilieu … leert ons de ervaring. Dit kan alleen omdat een hele schoolgemeenschap zich hiervoor inzet.
En dat gebeurt dan ook!

 

Project

Dit project wordt gerealiseerd en gecofinancierd in het kader van het project “Inrichting volkstuinen 2014”, in opdracht van de Vlaamse Regering.Combilogo VLM VO groen

Onze dieren

Beste dierenvrienden,

Zoals je misschien al gemerkt hebt…het schooljaar is weer van start gegaan.
Dat betekent o.a. dat de dieren niet langer elke dag verzorgd moeten worden door vrijwilligers. De verschillende klassen doen dit in een beurtrolsysteem tijdens de lesuren.

Natuurlijk geldt dit enkel voor de dagen dat er effectief school is; niet in de weekends of op vrije dagen. Dan kunnen we hopelijk dit jaar ook nog rekenen op een groep van dierenvrienden die voor een dag de verzorging op zich willen nemen.
Vorig schooljaar is dat prima verlopen, ook
tijdens de grote vakantie.
Hartelijk dank daarvoor!

Als jij ook zin hebt om eens de dieren te komen eten geven (en water), geef dan even een seintje aan meester Hans. Je kan dan een sleutel en de nodige uitleg krijgen om ook eens in te springen. Samen met je kinder(en) of kleinkinderen, rustig op je eentje, met een buur,…genieten van onze fijne beestjes.
Dat kan. Je kan je momenten zelf kiezen en bent vrij hoe vaak je dat wil doen.
Hier volgt een interview met meester Hans over de tuin- en dierenwerking.
Met uw persoonlijke vragen kan je steeds bij meester Hans terecht.

Hoe liep de verzorging van de dieren in de zomervakantie?
Het was de eerste zomervakantie waarin onze dieren uitsluitend door vrijwilligers verzorgd werden: ouders van leerlingen en sympathisanten van de Parkschool, weliswaar aangevuld met enkele leerkrachten en de directeur.
Dit ging zeer vlot. Ook enkele buren van de Parkschool stapten trouwens mee in.
De mensen vinden het leuk om te doen. Vrijwilligers krijgen hun eigen sleutel en kunnen (eventueel samen met hun kinderen) op hun eigen tempo de dieren van eten en
drinken voorzien.
Vooral Greet en Walter willen we bedanken. Zij komen bijna dagelijks langs om de dieren te verzorgen of gewoon om te kijken hoe het met hen gaat. Bedankt Greet en Walter!

Je bent sinds dit schooljaar meer uren klasvrij om met het tuin- en dierenproject aan de slag te gaan. Hoe vul je die in?
Altijd wisselend. Voorlopig lukt het niet om bijvoorbeeld elke dinsdagvoormiddag iets structureel in te plannen. Momenteel help ik vooral mee met de klassen die verantwoordelijk voor de dieren zijn. De zaal opruimen waar het werkgerief en diereneten gestockeerd wordt (oude kantine van de voetbalclub).

Met het eerste leerjaar hebben we in de nieuwe plantenbakken drie soorten andijvie gepland. Met het zesde leerjaar planten we op dit moment look en ajuin.
Ik volg de bestellingen van het diereneten op en er kruipt ook best wat tijd in het nieuwe
‘samen tuinen’ project.

Voel je veel enthousiasme bij de leerlingen als ze in de tuin of met de dieren bezig zijn?
Het is heel fijn dat er veel kinderen van de Parkschool graag met de dieren werken. Sommige kinderen willen echt graag werken, anderen willen liever gewoon contact met de dieren (knuffelen, wandelen,…)
Tijdens de middagpauze hoort er uiteraard ook kluswerk bij en niet elke middag kunnen we tijd maken om bijvoorbeeld met de ezel te gaan rijden.

Waarom vind je dit belangrijk voor de leerlingen?
Op deze manier brengen we hen respect voor de natuur bij. Zorg dragen voor anderen en dieren uit de omgeving. Mensen zijn tegenwoordig veel bewuster bezig met hun omgeving en het milieu en daar horen uiteraard ook dieren en tuin bij.
Dit hoort samen en moet 1 geheel vormen.

Waar is ‘de Beestige Bende‘ tijdens de middagpauzes tegenwoordig zoal mee bezig? Komen alle leerlingen aan bod?
Elke maandag zijn er kinderen van de A-klassen die komen helpen, op dinsdag uit de B-klassen en donderdag uit de C-klassen. Op die manier heeft elk kind de kans om eens aan bod te komen. Als iedereen aan bod geweest is, dan kunnen ze kiezen wat ze het liefst doen.
Daarna krijgen ze de kans om zelf te kiezen met welke dieren ze vooral willen werken.
Dit is natuurlijk een vrije keuze, want kinderen zijn niet verplicht om deel te nemen aan de middagwerking. Het merendeel staat echter te trappelen om deel te nemen en dat is fijn.

Zit er voldoende in de voederschuif van de dieren? Of zijn er bijvoorbeeld te weinig groenten, brood of fruit?
Er is zeker altijd brood genoeg. Elke vrijdag krijgen wij brood van bakker Michielsen uit Mortsel.
We mogen ook bij twee groentewinkels uit de buurt overschotten ophalen voor onze dieren. Die stoppen we dan in de koelkast zodat we geen last hebben van hinderlijke geurtjes of vliegjes.
Spijtig genoeg stoppen sommige mensen ook glas in de schuif. Dit is gevaarlijk voor de kinderen.
Er staat een glasbak vooraan aan de straatkant.

Wat wordt er gedaan met de opbrengst van Ren Je rot voor het kiekeskot?
Met dat geld wordt er materiaal gekocht. Drinkbakken of voederbakken. Speciale borstels of ander materiaal om de dieren te verzorgen. Shampoo, geneesmiddelen, krabbers, speciale sponzen, halsters, toestellen om vossen weg te houden, draad om af te spannen, hendels voor de poortjes, sloten om hokken af te sluiten,…

Hoe staat het met Samentuinen?
Samentuinen is een concept dat mee financieel ondersteund wordt door de Vlaamse Gemeenschap om de buurt en de school en het park door een ruimere groep te laten besturen dan alleen stadsbestuur en school.
De school moet deel uitmaken van een ruimere gemeenschap. De school is geen eilandje, maar is een onderdeel van een
ruimere omgeving.

We hebben een stuurgroep opgericht die ongeveer maandelijks samenkomt. Hier zitten vertegenwoordigers van de ouders, de school, stad Mortsel en de buurt in. Dit is maar een deel van de groep vrijwilligers die het project mee willen uitbouwen en ondersteunen. We zijn enorm verrast over de groep enthousiaste mensen die in hun vrije tijd mee willen komen denken en werken voor een stukje natuur in onze en hun omgeving. Ook de samenwerking met de kinderen en de leerkrachten verloopt heel aangenaam.

De mensen hebben zelf een tuinplan uitgetekend waarin ook zes bakken zoals bij de leerkrachten gebruikt zullen worden voor wisselteelt van de groenten, maar zij zullen ook enkele bessenplanten en kruiden gaan kweken, bloemen en enkele kleine fruitbomen.

Als ouders zin hebben om mee te doen, dan kan dit. De kinderen hebben er in ieder geval veel zin in.
Wat doen de klassen in de nieuwe schooltuin?
Elke graad heeft zes bakken en we gaan die bakken vullen voor het wisselteelprincipe, dus doordraaisysteem van bladgroenten, knollen, vruchtgroenten, kolen en peulvruchten.
De leerkrachten kunnen onderling zelf kiezen welke groente ze met hun klas willen kweken.

Zijn er nog nieuwe projecten/initiatieven op til?
We starten na de herfstvakantie met een witloofproject in de verschillende klassen. De kinderen kunnen witloof optrekken binnen in de klas. We hopen te oogsten voor de kerstvakantie.
Na de herfstvakantie komt er een ram op bezoek die voor lammetjes zal zorgen in de lente.

Je was mee op Kasteelklassen met het vierde leerjaar. Hoe verliep dat?
Aangezien het over een Kasteelhoeve ging, was ik zeer geïnteresseerd in wat ze daar deden met de dieren en hoe ze de kinderen daar inschakelden.
Het sterkte me in de visie dat we goed bezig zijn hier op school. Kinderen vonden het gewoon en wisten al veel van dieren.
Ze waren ook niet bang van de dieren en verzorgden ze heel goed.
Op kasteelklassen hadden ze ook paarden en runderen, dat was indrukwekkend.

Bedankt meester Hans en veel plezier en succes met de tuin- en dierenwerking dit schooljaar.

Onze moestuin

Welke klas is wanneer verantwoordelijk voor de dierenverzorging?

van 22 t.e.m. 26 januari 2018: 1ste + 6de
van 29 t.e.m. 2 februari 2018: 1ste + 6de
van 05 t.e.m. 9 februari 2018: 4 Sylvie

 

Denk aan laarzen bij regenweer.